از دوران کودکی بارها شنیده ام که افرادی هستند که دیگران را چشم می زنند و بارها از مادرم شنیده بودم که برای جلوگیری از آسیب چشم زخم دیگران باید دعای مخصوصی را بخوانم، اسپند دود کنم یا نمادی آبی رنگ را به خودم وصل کنم.
آنچه در دوران کودکی درباره چشم زخم شنیده بودم باعث شده بود که بارها اتفاقاتی در زندگی من رخ دهد که مطمئن بودم من را چشم زده اند.
عقیده من درباره چشم زخم به حدی بود که به خوبی می دانستم چه افرادی چشم شور هستند و باید مراقب حرف ها و نظرهای آنها باشم.
به خاطر دارم بارها درباره یکی از دوستانم شنیده بودم که فلانی چشم شور است و اگر درباره فردی صحبت کند یا موضوعی برایش جلب توجه کند اتفاقی برای آن فرد یا موضوع رخ می دهد.
اتفاقا در آن مدت مسائلی پیش می آمد که باور کرده بودم فلانی چشم شور است و در عین حالی که با او دوست بودم اما همیشه مراقب حرف ها و نظرهایش بودم تا هرجا احساس خطر کردم از ترفندهایی که مادرم به من آموزش داده بود استفاده کنم تا از چشم زخم او در امان باشم.
همه ما اطلاعاتی درباره چشم زخم در ذهنمان داریم که بر اساس شنیده های ما از دیگران ایجاد شده است. البته نمونه های واضحی سراغ داریم که فلانی چشم خورده است یا فلانی می تواند دیگران را چشم بزند اما همه دلایل ما بعد از ایجاد فرمول های ذهنی ما درباره چشم زخم ایجاد شده است.
سیستم ذهنی ما به این شکل است که درباره هر موضوعی اطلاعاتی در ذهن خود ذخیره کنیم در زندگی در شرایطی قرار می گیریم که آنچه در ذهن خود به صورت آگاهی ذخیره کرده ایم را به صورت واقعی و عملی تجربه کنیم.
به صورت خیلی خلاصه ما آنچه در ذهن خود ایجاد کنیم را در زندگی دنیای خود تجربه خواهیم کرد.
اگر شما قبل از مواجه شدن با فردی درباره او اطلاعاتی کسب کنید در لحظه مواجه شدن با او حالت واکنشی شما بر اساس آگاهی است که درباره آن فرد در ذهن خود ذخیره کرده اید.
در مثالی دیگر اگر شما درباره مردم شهری که دوست یا اقوام شما به آن شهر سفر کرده است اطلاعاتی کسب کنید قبل از مسافرت کردن به آن شهر در ذهن شما انتظار تجربه ای مشابه با آنچه درباره آن شهر شنیده اید ایجاد می شود.
و بارها برای ما اتفاق افتاده که برخوردی از فرد یا افرادی دیده ایم که تایید کننده دیدگاه و نظر ما درباره آنها بوده است.
چشم زخم در واقع توصیفی است که درباره اشخاص در ذهن ما ایجاد شده است و آنچه در ذهن ما ایجاد شود در زندگی ما به واقعیت تبدیل می شود.
نکته جالب توجه این است که اگر در ذهن بسیاری از انسانها درباره فردی این دیدگاه وجود داشته باشد که چشم او شور است و می تواند دیگران را چشم بزند و شما این آگاهی را نداشته باشید در برخورد با همان فرد واکنش بسیار متفاوتی نسبت به زمانی خواهید داشت که بدانید آن فرد چشم شور است.
واکنش های ما به افراد و مسائل پیرامون مان بر اساس آگاهی است که از قبل در ذهن ما ذخیره شده است.
بارها تجربه کرده ایم که در واکنش به موضوعی که برای ما جدید است احساس خیلی خوبی داشته ایم اما بعد از آنکه آن موضوع را برای دیگران توضیح می دهیم و دیگران دیدگاه خود را درباره آن موضوع بیان می کنند در مرتبه دیگر که با آن موضوع مواجه می شویم واکنش و احساس ما نسبت به مرتبه اول بسیار تفاوت دارد.
چشم زخم موضوعی است که فرمول های آن در ذهن ما قدمتی برابر با سن ما دارد و به همین دلیل تاثیر بسیار زیادی در زندگی ما ایجاد می کند.
بنابراین داشتن آگاهی درباره چشم زخم و چگونه برخورد کرد با آن می تواند باعث تغییرات عظیم در طرز فکر و نگرش ما به زندگی می شود.
تغییر فکر و نگرش ما به زندگی باعث تغییر انتظار ما از زندگی می شود و در نهایت اتفاقات و جریانات زندگی برای ما تغییر خواهد کرد و تجربیات جدیدی در زندگی کسب خواهیم کرد.
مجموعه چشم زخم و تاثیر آن بر زندگی باعث ایجاد تغییر و تجول بزرگی در زندگی من شده است.
این مجموعه جزء محصولات سایت تناسب فکری بوده است و به درخواست عده ای از اعضای سایت در سال ها قبل تهیه شده است.
از آنجا که تمرکز من در سایت تناسب فکری بیشتر بر موضوع لاغری با ذهن و بهبود ارتباط با خداوند و تغییر زندگی است لذا مدتی است این مجموعه از لیست محصولات سایت تناسب فکری حذف شده است.
این مجموعه ارزشمند برای استفاده دوستانی که علاقمند هستند درباره چشم زخم آگاهی صحیح و مناسب برای تغییر زندگی خود کسب کنند را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار دهم.
اطمینان دارم همانگونه که من با استفاده از این آگاهی توانسته ام تغییر بنیادی در زندگی ام ایجاد کنم شما دوستان عزیز نیز می توانید با استفاده بارها از این محتوا تغییرات موثری در طرز فکر و نگرش خود نسبت به زندگی و موضوع چشم زخم ایجاد کنید.
مطالعه دیدگاه السا عزیز در پاسخ به سوال مطرح شده توسط یکی از اعضای سایت درباره اشاره به چشم زخم در قرآن مفید و تاثیرگذار می باشد. (مطالعه دیدگاه السا عزیز)
منتظر خواندن نوشته های شما هستم
همراه همیشگی شما: رضا عطارروشن
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
امتیاز 3.87 از 69 رای
با دیگران به اشتراک بگذارید تا امتیاز بگیرید!
به نام خدایی که تنها قادر مطلق این جهان هستی ست
سلام
با توجه به تاریخی ک دیدگاهتون رو نوشتید نمیدونم هنوز هم در سایت هستید و این پیام رو خواهید خوند یا نه.
اما دوست داشتم احتراما با اجازه از استاد عزیز، در پاسخ سوالات شما و دوستان دیگری که شاید این سوالات در ذهن شون باشه ، نکاتی رو بنویسم، چون زمانی اینها سوالات من هم بود و به دنبال یافتن پاسخ بسیار مطالعه کردم.
سوره مبارکه فلق:
“بگو به پروردگار صبحگاه پناه می برم از شر آنچه بیافریده است و از شر شب چون دراید”:
فلق نور سپیده دم است و پیش از طلوع خورشید آشکار میشه. یعنی به نور پروردگار سپیده دم پناه می برم که تجلی صفات و مقدمه ی طلوع نور ذات می باشد.
و به پروردگار نور سپیده دم صفات که اسم هادی است (در آیه ی 1 به اسم هادی متوسل میشود و به روح قدسی متصل میشود)
معنای پناه بردن به پروردگار از شر هر چیزی همین اسم هادی (هدایت گرفتن از ذات الهی) هست. مثل پناه جویی بیمار به اسم شافی پروردگارش. یا پناه جویی فردی ک به ندانستن خودش آگاهه و به اسم علیم پروردگارش متصل میشه.
“من شر ما خلق”: از شر در حجاب شدن با خلق و تاثیر آنان در او…
هر کس در حضرت اسما به عالم متصل شود و به صفات -او تعالی- متصف بشه در هر مخلوقی تاثیر میگذاره اما از هیچ یک تاثیر نمیگیره.
“و من شر غاسق اذا وقب…” : و از شر شب چون درآید:
از شر در حجاب شدن با تاریکی قلب آن هنگام که تاریکی (منظور از تاریکی جهل و نااگاهی انسان هست) بر همه چیز مستولی شود (جهل تمام فکر انسان رو در بر بگیره، تشبیه نااگاهی و جهل به تاریکی شب چون در تاریکی وضوح دید کم هست، و ما انسان ها هم خیلی وقتها به جهل خود دید نداریم و گناه خفی داریم مثل شرک خفی)، با چیره گی جهل، قلب و روح از اون تاثیر می پذیره و به سمت -نفس- گرایش پیدا میکنه و کشیده میشه. و قدرت و سلطه ی نفس در زندگی ما بیشتر از روح مون میشه.
“و من شر نفاثات فی العقد” …: از شر جادوگرانی ک در گره ها افسون می دمند:
قوای نفسانی یعنی وهم و خیال و خشم و شهوت و… در گره هایی که در عزم سالکان ایجاد شده می دمند تا آن ها را با انگیزه های شیطانی سست و ناتوان کنتد و با نگرانب ها و افکار پریشان بشکنند…
(همون تفسیر و تعبیر سخن استاد عطارروشن که در یکی از جلسات -نقل به مضمون- گفتند : شیطان با تمام ابزار ش همیشه در سطحی بالاتر از ما وایساده تا حال ما رو بد کنه و با ناامید کردن ما، جلوی رسیدن ما به خواسته ها و رشد و شکوفایی درونی ما رو بگیره و همه ی ما نیک میدونیم شیطان از در نفس وارد میشه نه از در روح چون روح ما جایگاه اولوهیت خداوندی هست)
“و من شر حاسد اذا حسد”…: و از شر حسود چون رشک می ورزد:
هنگامی که نفس (شیطان) به روشنی ِ قلب (روح) حسادت ورزد آن جاست که سرکش شده و در مقام قلب با تلوین در حجاب می شود.
غاسق یا شب ِ بس تاریک : نفس هست که با تاریکی صفاتش قلب (روح) ما رو در حجاب (موانع دیدن و رسیدن به حقایق) می بره. و حاسد همون نفس و قلب دنیایی ماست.
پس از پناهجویی مخلوقات به طور کلی، پناه جویی به خداوند از شر نفس/ شب یعنی ظلمت نفس/ و حسادت نفس به کمال روح یعنی وسوسه های شیطان در اثر حسادتش به رشد و کمال روحی انسان/ تاکید شده و اختصاص داده میشه، چون بیشتر موانع و حجاب ها و پرده ها روی رشد و کمال روح ما و کشف حقیقت توسط این سه بعد صورت میگیره. و از اونجا که انسان به نفس و درون خودش تعلق خاطر و وابستگی داره، تاثیر بیشتری از وسوسه های درونش می پذیره. به همین دلیله که همیشه جنگ و گریز در وجود ما انسانها تا پایان عمرمون هست و در ادیان مختلف ازش تعابیر مختلفی شده:
خیر و شر، فرشته و شیطان، نور و ظلمت (فلسفه ی اشراق شیخ شهاب الدین سهروردی)، اهورامزدا (یزدان) و اهریمن.
(رفرنس ترجمه و تعبیر آیات: کتاب تفسیر قرآن از محی الدین ابن عربی به قلم عبدالرزاق کاشانی)
آیات قرآن نیاز به تفسیر برای درک دارن و صرفا ترجمه لغوی آیات قران کافی نیست. قرآن در ویژگی کلامی (از دیدگاه علم زبانشناسی و تجزیه تحلیل کلام) هرمنوتیک هست و به این دلایل به صورت هرمنوتیک و تاویلی نوشته شده و نیازمند تفسیر هست: